Omahoitopolut.fi ei ole enää saatavilla täällä. Kokeile sijaan thl.fi.

Terveellinen elämäntapa tieteellisestä näkökulmasta

Internetistä voi löytää terveysneuvoja ja ohjeita terveelliseen elämäntapaan, mutta usein nämä vinkit pohjautuvat vain kyseisen kirjoittajan tai videoiden tekijän omiin kokemuksiin tutkimustulosten sijaan. Toki tutkimustuloksia voi löytää tukemaan omia valintojaan ja mieltymyksiään eikä tiedemaailma ole aivan yksimielinen esimerkiksi siitä, kuuluvatko eläinkunnan tuotteet terveelliseen ruokavalioon vai ei, tai onko ihmiselle huonoksi karpata ja syödä proteiinia yli laskennallisten tarpeiden.

Siitä ollaan kuitenkin yksimielisiä, että ylipaino voi aiheuttaa monia ongelmia sydän- ja verisuonitaudeista nivelvaivoihin. Se taas aiheuttaa erimielisyyksiä, että kannattaako ylipainoisten laihduttaa. Tutkimusten mukaan useimmat ihmiset lihovat laihdutetut kilot takaisin, jos laihduttaja on käyttänyt painon laskemiseen ruokavaliota, jossa ei aio pitäytyä koko loppuelämäänsä. Joidenkin mielestä laihduttamisen yrittäminen kannattaa, koska osa ihmisistä saa pidettyä painonsa matalampana. Toisten mielestä laihduttaminen voi aiheuttaa lihomista vielä entisestään sekä mahdollisesti myös mielenterveysongelmia.

Liikunta on erittäin tärkeää terveellisessä elämäntavassa

Ruokavalio ja paino eivät ole ainoita terveellisen elämäntavan avainkysymyksiä. Liikunta on erittäin tärkeää myös, mutta liikunta linkitetään usein ruokavalioasioihin ja painonpudotustavoitteisiin. Silti ihmisten tulee liikkua, vaikka he olisivatkin normaalipainoisia ja saisivat ruoastaan tarvitsemansa hivenaineet, vitamiinit ja ravintoaineet.

Monet ihmiset harrastavat hyötyliikuntaa ja kävelevät, mutta terveellisempää elämää tavoitellessa tulisi liikuntaan yhdistää lihaskuntoharjoittelua ja sykettä nostavaa liikkumista. Kävely ei yleensä nosta sykettä riittävästi eikä hyötyliikunnassa nostella tarpeeksi painavia esineitä tarpeeksi säännöllisesti. Siksi ihmisten olisi hyvä opetella käymään kuntosalilla haastamassa lihasvoimaansa ja harrastaa esimerkiksi juoksua tai pyöräilyä kestävyyttään lisätäkseen.

Kohtuus on terveellistä

Muita oleellisia asioita terveellisessä elämäntavassa on kohtuus kaikessa. Alkoholin nauttimisen ei tarvitse olla täysin kiellettyä, mutta sitä tulee kuluttaa kohtuudella. Tupakointi ei kenenkään mielestä kuulu terveelliseen elämäntapaan, mutta satunnainen tupakointi ei tuhoa terveyttä, kunhan tupakan määrä pysyy pienenä ja toistuvuus harvana.

Varsinaista terveysintoilua ei yleensä suositella, koska se voi aiheuttaa esimerkiksi sosiaalisia ongelmia ihmisen kieltäytyessä kaikista herkkuruoista tai käyttämällä liikaa aikaa liikuntaan.